Nowości w motoryzacji

Samochody wyposażane w turbosprężarki są dzisiaj niemal tak samo powszechne jak standardowe pojazdy z układami klimatyzacyjnymi, dlatego też coraz więcej osób przestaje kojarzyć silniki turbo wyłącznie ze sportowymi samochodami wyścigowymi. Ze względu na jednak, że każde nowinki technologiczne posiadają jednocześnie swoich zwolenników i przeciwników, warto zastanowić się czy montowanie turbosprężarki we własnym samochodzie jest działaniem w pełni opłacalnym i czy przynosi spodziewane korzyści.

Turbosprężarka jest w stanie zwiększyć moc silnika, co bez wątpienia wpływa na prędkość i komfort jazdy, warto jednak pamiętać  tym, że intensywniej pracujące komponenty pojazdu równie intensywnie się zużywają, przez co bardzo często domowy budżet obciążany jest cyklicznymi wizytami w salonach i serwisach mechaniki pojazdowej. Problemem jest bez wątpienia także to, że turbosprężarki są elementami na tyle skomplikowanymi, że ich naprawa jest praktycznie niemożliwa w domowych warunkach. W zależności od rodzaju silnika turbosprężarki będą wymagały odpowiedniej troski, jednak w pierwszej kolejności zawsze warto zwracać uwagę na stan oleju.

motoryzacjaZe względu na to, że z każdym przejechanym kilometrem do jego wnętrza przedostają się liczne zanieczyszczenia i opiłki, niezbędne jest dokładanie wszelkich starań, żeby olej był wymieniany już co kilkadziesiąt tysięcy kilometrów. Specjaliści zalecają wymianę oleju mniej więcej po przekroczeniu trzydziestu tysięcy przejechanych kilometrów, jednak wszystko jest tak naprawdę uzależnione od rodzaju oleju. Najlepszym rozwiązaniem będzie więc trzymanie się wytycznych ustalonych przez samego producenta, znajdujących się na opakowaniu określonego produktu. Turbina turbosprężarki pracuje w niezwykle wysokiej temperaturze, dlatego też niezbędna jest troska o utrzymanie odpowiedniej temperatury oleju. Wielu kierowców popełnia dwa podstawowe błędy ruszając gwałtownie bezpośrednio po uruchomieniu silnika, co sprawia, że kanały smarujące nie mają czasu na wypełnienie się olejem. Konsekwencją takiego postępowania jest najczęściej brak ciśnienia smarowania, niezbędnego to prawidłowego funkcjonowania układu turbodoładowania.

Błędem drugim jest wyłączanie silnika bezpośrednio po zakończeniu jazdy na wysokich obrotach oraz nieschładzanie turbiny po powrocie z długiej trasy. Ze względu na to, ze wszystkie turbosprężarki pracują z prędkością przekraczającą dwieście tysięcy obrotów na minutę, gwałtowne wyłączanie silnika od razu po zatrzymaniu, obniża do zera ciśnienie smarowania, od którego jest już tylko krok do zacierania się wału turbiny. Jego zbyt wysoka temperatura zwykle powoduje też przepalenie oleju i korozję łożysk, co równoznaczne jest z naprawą lub całkowita wymianą poszczególnych komponentów. Turbosprężarki mogą więc dostarczać kierowcom wielu wrażeń podczas jazdy, ulegają jednak szybkiej eksploatacji, co może okazać się całkowicie nieopłacalnym przedsięwzięciem. Specjaliści zwracają też uwagę na mniejszą wydajność silników w nowych samochodach, które powodują zdecydowanie częstsze usterki i bezpośrednie wpływanie na siebie poszczególnych komponentów. Awaria jednego elementu w samochodzie pociąga za sobą uszkodzenie kolejnego, co może być jednoznaczne z koniecznością zwiększania nakładów finansowych na regularne naprawy. Prym w zakresie oferowania oraz naprawiania turbosprężarek w ostatnim czasie wiedzie przede wszystkim rynek poznański. Warto przy okazji poszukiwania tego typu usług poczytać o nim nieco więcej.

Podstawowymi elementami odpowiedzialnymi za sprawne funkcjonowanie turbiny są olej i filtr, dlatego też wszelkie przeglądy i naprawy powinny być przeprowadzane wyłącznie w profesjonalnych serwisach, a układ olejowy powinien być utrzymywany w należytej czystości.